La decisió anunciada fa uns dies pel ministeri d’educació de no obrir places de professors de català de secundari aquest 2020 provoca reaccions en el si de les entitats d’ensenyament del català per tres motius. El primer és que de totes les llengües dites regionals, només el català és afectat per aquesta decisió, llavors que totes les llengües dites regionals a l’Estat francès es troben dins la mateixa situació.
També cal recordar que en 27 anys d’existència del CAPES (Certificat d’aptitud al professorat de l’ensenyament de segon grau), és el primer cop que es produeix un tancament complet.
Finalment, el ministeri argumenta que no hi ha necessitats de professors de català, quan, les demandes dels pares d’alumnes no són cobertes i que encara una desena de col·legis de Catalunya nord no proposa ensenyament de català.
Un senyal donat a l’ensenyament del català que afebleix la dinàmica de creixement i de desenvolupament.
Pels representants de l’IFCT (Institut Franco-Català Transfronterer), el fet de tancar una de les sortides possible dels estudis de català, que és l’ensenyament a secundari, fragilitza de manera global els estudis de català a la universitat.
Aquest anunci provoca inquietuds i preocupacions i des de l’APLEC (Associació Per l’Ensenyament del Català) i l’IFCT es demana al ministeri d’educació una revisió d’aquesta situació.