FRENE 66, la Federació pels espais naturals i l’entorn denuncia el projecte d’ampliació del port de Santa Maria.
Els ecologistes consideren però que malgrat tots els arguments en contra que puguin aportar, al final s’autoritza aquest projecte, com ja s’ha fet en altres punts de Catalunya Nord, sense tenir en compte l’impacte mediambiental.
Els altres projectes ja realitzats són el memorial de Ribesaltes, la construcció del tercer moll a Portvendres, i la central solar de Llo.
FRENE-66 remarca que autoritzar tots aquests projectes, s’havien previst mesures ecològiques per compensar l’impacte d’aquestes estructures sobre la biodiversitat. El problema és que aquestes compensacions o bé han fracassat com a Portvendres, o bé fins i tot ni tan sols s’han realitzat, com a Llo.
La Federació pels espais naturals i l’entorn considera que l’artificialització accelerada de Catalunya Nord, sobretot del seu litoral, no té cap altre objectiu que alimentar les caixes de les col·lectivitats locals, amb la complicitat de l’estat que declara d’utilitat pública, un museu, un port, i fins i tot un golf a Vilanova de Raó.
En canvi, denuncia FRENE-66, en cap moment es pren en consideració la destrucció de terres agrícoles o la crisi social i mediambiental.
En el cas de l’extensió del port de Santa Maria, on s’han de construir 1 000 places suplementàries per vaixells de lleures, es destruirà una important zona humida, mentre que no es fa res per protegir el poble de la pujada de l’aigua a causa del reescalfament.
La situació és encara més greu en el cas de Santa Maria, on les conseqüències de la pujada del mar és on més es notaran a la costa de Catalunya Nord. I fins i tot ja han començat, amb una pèrdua de 30 cm de platja per any, i les cases situades a primera línia de mar, que s’inunden a cada tempesta.
La utilitat pública a Santa Maria diu Frene-66, és evident que no és de construir un port de lleures.