Fa dies que una actualitat genera moltes reaccions a Catalunya Nord i Sud: les declaracions de Christopher Daniel Person, director de la Casa de la Generalitat a Perpinyà. Person va manifestar que, per respecte institucional, no utilitzava el terme “Catalunya Nord” sinó “Pirineus Orientals”. Aquestes paraules han generat una forta reacció, i ara s’ha publicat una carta i llançat una petició per demanar la seva destitució.
Hervé Pi, és un dels impulsors d’aquesta iniciativa, i explica en aquesta entrevista que “era necessari reaccionar” davant les declaracions de Person, que negaven la catalanitat del territori i la seva gent. “Aquesta persona no correspon al que necessitem”, afirma Pi.
La petició, que circula en línia, ja ha recollit suport de diverses associacions i personalitats, i demana que el president de la Generalitat, Salvador Illa, prengui mesures.
El govern, però, ha ratificat el nomenament de Person com a director de la Casa de la Generalitat. Això ha generat malestar entre els sectors catalanistes, que consideren que aquesta decisió qüestiona la identitat catalana. “Si la Casa de la Generalitat no serveix per reconèixer la nostra catalanitat, llavors no té sentit”, declara Pi.
Les reaccions no es limiten a la petició. S’ha plantejat la possibilitat de més accions, com un boicot a la Casa de la Generalitat si les coses no canvien. “Si la Casa no està al servei de la catalanitat, no la volem”, sentencia Pi.
Vegeu ací la carta íntegra:
«Molt Honorable President,
Ens dirigim a vós, com a representants d’associacions, artistes i ciutadans nord-catalans per mor d’expressar la nostra preocupació davant la situació generada per l’actual director de la Casa de la Generalitat a Perpinyà, el senyor Daniel Christopher Person, que ocupa el càrrec des de la tardor de 2024 i que, amb les seves accions i declaracions, posa en qüestió els objectius propis de la Casa de la Generalitat.
Al llarg d’aquests darrers mesos ha originat decisions i accions que posen en dubte les seues capacitats a fi d’exercir el seu càrrec, i ha generat malestar en la major part de les organitzacions que defensen i promouen la catalanitat de la Catalunya del Nord.
El senyor Daniel Christopher Person ignora o vol ignorar que ocupa el càrrec de representant de la Generalitat de Catalunya en una terra històricament, lingüísticament i culturalment catalana. El 23 de desembre del 2024 a les 15.29 enviava els desitjos de final d’any en francès, i únicament en francès, un fet sense precedents en els més de 20 anys d’història de la Casa. Va caldre esperar fins a les 21.39, és a dir més de 6 hores per tal de rebre la traducció en català, quan ja bullien les xarxes socials. Ara torna a ser notícia amb la seua negació de reconèixer la catalanitat de les comarques del nord en comparèixer davant la Comissió d’Afers Institucionals del Parlament de Catalunya. Per aquestes raons, us demanem de considerar seriosament la destitució de Daniel Christopher Person. És essencial que el càrrec sigui ocupat per una persona que posseeixi les competències i els coneixements adequats per representar Catalunya i promoure els seus interessos tant lingüístics, com culturals i econòmics.
Agraïm la vostra atenció i quedem a la seva disposició per a qualsevol discussió necessària.»