La línia d’Alta Velocitat entre Perpinyà i Montpeller és un tram indispensable per al bon funcionament del corredor mediterrani ferroviari, un projecte del qual fa dècades que se’n parla, però que no arriba a concretar-se. Actualment, els trens d’alta velocitat que arriben a Perpinyà provinents de Figueres han d’agafar la línia convencional per anar cap a Narbona i Montpeller, un fet que els fa circular a una velocitat molt menor i que impedeix ampliar gaire les freqüències tant pels TGV com pels TER. Ara, el ministeri de Transports ha demanat a SNCF que aquesta línia d’alta velocitat serveixi també per al transport de mercaderies.
El projecte s’està fent de nord a sud, per tant, la primera fase serà Montpeller – Besiers, un tram de 52 km de via nova que hauria d’estar en servei l’any 2034 i que permetria fer aquest trajecte 22 minuts més ràpid. La segona fase ja és la que permetria fer arribar aquesta línia d’alta velocitat a Perpinyà, però caldrà construir gairebé 100 km de via nova i les estacions de Besiers Est i Narbona Oest. Segons les previsions d’SNCF Réseau, aquesta línia hauria d’estar operativa l’any 2040 i hauria de permetre fer el trajecte Perpinyà – Montpeller uns 40 minuts més ràpid.
Una línia per al TGV i per les mercaderies
La idea inicial d’aquest projecte era la de construir una via únicament per als trens d’alta velocitat, per poder reduir temps de trajecte i incrementar freqüències. Tot i això, la Regió Occitaine ha pressionat el ministeri de Transports perquè aquesta via pugui assumir també el trànsit de mercaderies, com ja ho fa la línia que baixa a Figueres. L’inconvenient d’aquesta decisió, però, és que els trens de passatgers poden assumir desnivells tres vegades més drets que els de mercaderies, cosa que farà molt més complicada i cara l’obra, especialment en el tram del massís de les Corberes. Segons SNCF Réseau, caldrà esperar a finals del 2026 per tenir el traçat definitiu.
Els batlles de l’Hérault volen estalviar amb un TGV més lent
Per la seva banda, els batlles de l’aglomeració de Sète van enviar a finals de l’any passat una carta adreçada al primer ministre per demanar que es reexamini completament el projecte per tal de fer una via convencional (limitada a 200 km/h) i no una d’alta velocitat (limitada a 300 km/h) per fer el projecte molt més econòmic. Aquesta idea ha estat titllada d’absurda per part d’elegits de la Catalunya Nord. La comissió de seguiment del projecte es reunirà aquesta primavera.
Miquel Martínez Vila