El batlle d'extrema dreta de Perpinyà crea la polèmica al Festival Visa pour l'Image 2024

Crònica Actualitat

Catalunya Nord, Perpinyà

 

Com cada any a principis de setembre, la ciutat de Perpinyà es transforma en un lloc de trobada internacional pels periodistes, fotoperiodistes,  i curiosos de tot el món. La raó? Visa pour l’Image, el festival internacional de fotoperiodisme. Creat el 1989, ja celebra la seva 36a edició que ha començat amb una polèmica.

No és una gran sorpresa que un festival que defensa la llibertat d’expressió i aborda temes relacionats amb el rebuig de l’altre, i que aquest any té com a tema central l’exclusió, pugui provocar tensions en una ciutat dirigida per l’extrema dreta des del 2020.
Aleshores, quan a més a més el conflicte israelià-palestí ha dominat l’actualitat 2023-2024, tot està reunit perquè l’olla exploti. I això no ha trigat gaire a passar. Fins i tot havia estat gairebé profetitzat pel director històric del festival, Jean-François Leroy, que deia témer reaccions epidèrmiques d'un costat com de l'altre.
El batlle d'extrema dreta de Perpinyà, Louis Aliot, del Rassemblement National, ha decidit que, com a batlle, no lliurarà el Visa d'Or de la ciutat de Perpinyà Rémi Ochlik 2024 al fotoperiodista independent gazià Loay Ayyoub. Aliot es declara incòmode amb el tractament d'aquesta guerra des d'un punt de vista únicament palestí.

Per la seva banda, Jean-François Leroy justifica aquesta decisió pel fet que l'exèrcit israelià ha bloquejat l'accés de la premsa. Difícil exposar fotos inexistents...

Les raons de la controvèrsia 

Aquesta exposició narra la crisi humanitària a Gaza, en un reportatge publicat pel prestigiós Washington Post. Durant cinc mesos, d'octubre de 2023 al febrer de 2024, i el seu exili a Egipte, el fotoperiodista gazià ha documentat les conseqüències dels bombardejos israelians sobre els civils.

Louis Aliot retreu a Loay Ayyoub que no parli de Hamas sinó de la "Resistència palestina", segons les seves paraules: «inclós quan envien coets sobre civils» justifica el batlle RN. Segons ell: «es pot criticar Israel, però ha d’haver-hi contraprestació i un equilibri en el discurs». El batlle afegeix que hauria preferit premiar «un periodista totalment independent de Hamas».
En el mateix temps, el director del festival recorda la seva total llibertat sobre la línia editorial del festival i el fet que el Visa d’Or el lliura un jurat de directors de fotografia internacionals.

Ironia del destí, Loay Ayyoub, refugiat a Egipte, ha vist rebutjada la seva sol·licitud de visa per a França, que li permetria venir a recollir el seu premi en mà el 7 de setembre vinent. Essent suport de família a Gaza, i veient les dificultats que tindria per tornar a Egipte, el seu premi serà lliurat simbòlicament a Olivier Laurent, l'editor de fotografia internacional del Washington Post.

Una postura sorprenent per part del batlle de Perpinyà?

Des d'un punt de vista global, sempre és sorprenent veure un membre del RN, ex FN, a més a més antic director del gabinet de Jean-Marie Le Pen, prendre partit per Israel quan se sap que el partit ha estat durant molt de temps conegut pels seus comentaris racistes, antisemites i negacionistes. Només cal recordar les paraules de Jean-Marie Le Pen, fundador del partit, que deia el 1987 que «les cambres de gas eren un detall de la història de la Segona Guerra Mundial».
D'ençà del reconeixement per Marine Le Pen de la responsabilitat de França en la "Rafle du Vel d’Hiv" el juliol del 1942 o la designació per Aliot de dos caçadors de nazis Serge i Beate Klarsfeld ciutadans d'honor de la ciutat de Perpinyà, han fet molt per l'estratègia desdimonitzacio del RN.

El contingut del festival 2024

Aquest any, 26 exposicions repassen l’actualitat de l’any 2024 en llocs històrics i emblemàtics de la ciutat. Una bona part de les exposicions es dedicada als conflictes armats en curs al món, a la República Democràtica del Congo, al Sudan, a l’Equador, Haití… temes dels quals no sempre es parla als mitjans tradicionals. 
El conflicte israelià-palestí finalment s’exposa malgrat les vacil·lacions i les reticències expressades pel director del festival durant una conferència de premsa el maig passat.
Les desigualtats també són al cor de Visa 2024 a través de la pobresa, de les migracions i de les crisis climàtiques. S’hi exposen, entre altres, desigualtats econòmiques a Nàpols, als Estats-Units o a Mayotte, els minerals de sang al Brasil o la segregació dels roms a Romania.
També hi ha una exposició que evoluciona cada dia amb fotos dels reporters de l'AFP sobre els Jocs Para-Olímpics de París.
S’organitzen projeccions cada nit fins al 7 de setembre al Campo Santo.

Visa pour l'Image té lloc del 31 al 15 de setembre, i que l'entrada és gratuïta. Després, cal afegir una setmana reservada a les visites escolars.

 

 

Una crònica de Cléophée Hamami