Pocs dies després de la represa de la circulació del tren de fruita i verdura entre Perpinyà i Rungis, ara torna a ser amenaçat. En aquest cas, no és concretament aquest tren que podria ser suprimit en particular, però sí que pot ser víctima d’una reestructuració del transport de mercaderies per tren, que imposaria la UE. En qüestió, una investigació oberta per la Comissió Europea que acusa l'Estat d'haver donat suport a l’empresa Fret SNCF, sense respectar les normes de competència lleial.
Durant el període 2007-2019, Fret SNCF es va beneficiar d'una cancel·lació total de deute de 5.300 milions d'euros, i d'una recapitalització de 170 milions d'euros.
El govern francès va apostar tirar endavant amb les ajudes, esperant que podria arribar a una solució negociada amb Brucel·les. Però ara hi ha un risc important que Fret SNCF sigui condemnada a una sanció financera molt alta. L'única sortida, seria de privatitzar part de l’activitat d’aquesta filial de la SNCF. La companyia renunciaria a 20% de la seva xifra d’afers, concretament la part que concerneix els trens especials. I entre ells, el tren de fruita i verdura entre Perpinyà i Rungis. Els contractes com aquest no serien més renovats el 2024, i les línies serien obertes a la concurrència.
El ministre francès de transports, Clément Beaune s’ha compromès en salvar aquest tren, però els sindicats estan poc convençuts per aquest anunci, i pensa que la liquidació de Fret SNCF, tindrà conseqüències socials i mediambientals per Catalunya Nord.
El president de la SNCF ja ha reconegut que seria una veritable deflagració pels assalariats, i es calcula que uns 500 xeminots serien impactats a tot l'estat.
Per la seva banda Clément Beaune ha anunciat un fort augment de les ajudes de l’estat al sector: 170 milions d'euros anuals entre el 2021 i el 2024, i 200 milions d'euros anuals entre el 2025 i el 2030. El ministre també ha promès 4.000 milions d'euros d'inversions l'any 2032, la meitat pagades per l'Estat, per modernitzar les infraestructures,
A l‘estat francès, el transport de mercaderies per ferrocarril ni arribava a l'11% el 2021 (enfront del 17% de mitjana a Europa), i ha tornat a caure a principis d'any a causa de l'augment dels preus de l'electricitat.
El tren de fruita i verdura entre Perpinyà i Rungis, circula habitualment 5 dies per setmana, del novembre al juliol, i transporta l’equivalent de 35 camions a cada viatge, el que representava en els bons anys fins a 9 000 camions de menys cada any sobre l’autopista.
A partir del 2025, aquest tren estava previst que seria substituït pel que s’anomena una autopista ferroviària, és a dir que es carregarien directament els remolcs dels camions sobre el tren, estalviant doncs moltes manutencions, costos en termes de preu com de temps.