Un col·lectiu demana un segon tren diari de fruita i verdura de Perpinyà a Rungis

 Aquesta setmana ha reprès la circulació del tren de fruita i verdura entre Perpinyà i Rungis.

Perpinyà

Aquesta setmana ha reprès la circulació del tren de fruita i verdura entre Perpinyà i Rungis.
Després de dues setmanes sense circular, oficialment a causa dels efectes de les mobilitzacions i vagues contra la reforma de les jubilacions, des d’aquest dimarts torna a circular el tren de fruites i verdures entre el mercat Sant Carles de Perpinyà, i el mercat d’interès estatal de Rungis a la regió parisenca.
Aprofitant aquesta represa de l’activitat d’aquest tren, un col·lectiu de personalitats de tot l’estat francès ha publicat una tribuna per defensar la continuïtat d’aquest tren, i demanar fins i tot que se’n posi en plaça un segon.
Tot i l’impacte positiu evident que representa el transport de mercaderies per tren, respecte al transport per camions, els signataris de la tribuna lamenten que des del 2006, la part del tren ha baixat considerablement, passant de 22 a 10,7%. Sobre el conjunt de l’estat francès, representa 2 milions de camions suplementaris per any.
Segons la CGT, qui frenaria el desenvolupament d’aquesta línia comercial seria la SNCF.
El sindicat assegura que hi ha un operador interessat per llançar un segon tren diari, i demana al ministre francès de transports, Clément Beaune de desbloquejar la situació.
La CGT denúncia que en 20 anys, el sector “transport de mercaderies” de la SNCF ha perdut 10 000 llocs de treball: de 15 000 xeminots a 5 000 avui.

El tren de Sant Carles a Rungis, va ser creat el 1986, però el 2019, la SNCF el va suprimir considerant que ja no era més rendible de cara a la concurrència de preus molt agressiva del transport per carretera.
Entre el 1986, i el 2019, el tren va passar progressivament de 82 vagons a una petita quinzena.
La línia va reprendre la seva activitat el 2021, gràcies a la intervenció del primer ministre Jean Castex.
Una represa de la circulació, que es va fer gràcies a una ajuda estatal assegurada fins el 2024, amb 170 M€ anuals.
De moment, aquest tren refrigerat, circula habitualment 5 dies per setmana, del novembre al juliol, i transporta l’equivalent de 35 camions a cada viatge, el que representava en els bons anys fins a 9 000 camions de menys cada any sobre l’autopista.
A partir del 2025, aquest tren serà substituït pel que s’anomena una autopista ferroviària, és a dir que es carregaran directament els remolcs dels camions sobre el tren, estalviant doncs moltes manutencions, costos en termes de preu com de temps.
Però en aquest moment, caldrà comptar també en la concurrència d’una nova autopista ferroviària, entre Seta i la regió parisenca.