La FLAREP, Federació per les llengües regionals dins l’ensenyament públic ha participat en una reunió de treball a l’assemblea francesa de diputats amb el Grup d’estudi sobre les llengües regionals.
Participaven en la reunió, diputats de Bretanya, Còrsega, Alsàcia, Polinèsia, País Basc i Savoia, però cap català ni occità.
Al curs d’aquesta reunió amb els parlamentaris, els membres de la FLAREP que feien part de la delegació i els diputats han constatat que l’ensenyament bilingüe en llengua regional és un model innovador per resoldre la qüestió de la millora de l’aprenentatge de les llengües en el sistema educatiu francès.
Uns resultats confirmats per 35 anys d’experiència que fan que el plurilingüisme dels alumnes hauria de ser al centre de les preocupacions de la reforma del sistema educatiu.
Però els diputats i els representants de les llengües destaquen una disparitat de tractament enorme entre les llengües.
Hi ha llengües regionals com el francoprovençal que el ministeri refusa d’inscriure sobre la llista de llengües regionals de l’Educació nacional, mentre que el basc concerneix 40% dels alumnes del primer grau, o el cors del qual beneficien tots els alumnes de Còrsega.
Unes diferències de tractament molt grans que es poden atribuir al fet que no hi ha cap coordinació del govern sobre l’ensenyament de les llengües.
Per mirar de millorar la situació, els parlamentaris i les associacions s’han posat d’acord per treballar conjuntament sobre tres objectius prioritaris. Introduir esmenes sobre les reformes educatives per establir-hi la plaça de les llengües regionals, totalment oblidades en aquests textos.
Restablir el diàleg entre la FLAREP i el ministeri d’Educació.
Muntar un pla de formació per superar els problemes de recursos.